Wednesday, July 16, 2008

Ninguna persona es ilegal 3

Leio esta carta enviada por um leitor de Madri (M. A. Jiménez Clavero) a El País (15/07/08):

"'Seis mil imigrantes ilegais se preparam para entrar em Espanha'. Era a notícia de abertura do telejornal de Antena 3, sábado 11 de julho de 2008. São ilegais já antes de cruzar a fronteira com a Espanha? Quando começam a ser ilegais? Quando cruzam a primeira fronteira? Ou quando começam a viagem, no seu país de origem? Ou talvez quando tomam a decisão de mudar de vida? E essa decisão, quando é tomada? Aos dezoito anos ou antes? As crianças, que não têm decidido nada, são ilegais? E os que morrem no trajeto também são ilegais, mesmo não tendo cruzado a fronteira? E seus cadáveres também são ilegais?"

3 comments:

優次 (Yuji) said...

Abans, tenia un amic de Melilla que em deia que cada tant sentia notícies de gent travessar la frontera "il·legalment". Em fa por aquesta política dura vers l'immigració. Imagina't si tot anant a BCN em confonen per contrabandista xinès del mercat negre i m'impedeixen d'entrar al país... xDDD

No sé, a mi no m'entra al cap això del xenofòbia, però potser és més o menys el que la majoria dels paulistans pensen dels nordestins... Tot i que tampoc no havies escrit res que tingues a veure amb tot això que escric ara :D

Aquest deu ser un mal dels estats moderns... Les fronteres tenen duenyo... I les llengües també!

Roger said...

A mi em fa por i vergonya, la nova política europea contra la immigració (la vella també, però la nova més).

A Europa hi ha partits obertament xenòfobs, però no són aquests els que han tirat endavant la nova llei, perquè són pocs, no haurien tingut força. Ha estat la dreta (la dreta suposadament centrada, catòlica, etc.), amb suports d'alguns partits o eurodiputats d'esquerra.

A Brasil, deixant de banda la discriminació dels negres, que per a mi és molt visible, hi ha això dels gaúchos parlant malament dels paulistans, els carioques parlant malament dels gaúchos, els paulistans parlant malament dels nordestins, etc. (són exemples, no sé qui parla malament de qui: sé que els gaúchos estan bastant contents de conèixer-se, i els carioques també), però em sembla que més que un problema de xenofòbia té a veure amb els prejudicis i el que anomeneu "bairrismo", que és una paraula que m'agrada molt perquè ridiculitza els qui no veuen més enllà de la seva ciutat.

En fi, el mes greu és que durant tot l'any, però més ara, els mesos d'estiu, hi ha molts africans que arriben morts a les platges d'Europa, després de dies sense menjar i dormir.

Roger said...

Tu em pots dir si hi ha discriminació de les persones amb trets orientals, no ho sé, que jo sàpiga no...