Saturday, March 20, 2010

Shutter Island

A long time ago..., isto é, umas cinco ou seis décadas atrás, nas salas de cinema podia se assistir a filmes como o último de Scorsese, Shutter Island. Filmes que eram arte e espetáculo - não só espetáculo, e muito menos espetáculo ruim, como agora, nestes tempos de cinema moribundo.

Eu o assisti ontem, fui sozinho; e, antes de começar, torci para que alguém sentasse ao meu lado, pois sabia que ia ter medo, medo de verdade. (Antes do filme passaram dos trailers de "medo de mentira": um de Halloween II, do outro não lembro o título.) Tive sorte, dois casais sentaram, um a cada lado. E estava certo, passei medo, e em casa não consegui parar de pensar no filme.

Agora entendo a crítica da Folha, que começava assim: "Vão, vão ver o filme de Scorsese. E vão de novo. E de novo. E mais uma vez...". Não era porque fosse um grande filme. É um grande filme. Mas é por outros motivos que deve ser visto mais de uma vez. Eu vou fazê-lo. Uma segunda vez, para, vamos dizer, "assisti-lo de um outro ângulo". E se fosse crítico, estudante ou profissional do mundo do cinema (i.e., Uri, Pedro, Leo), iria certamente uma terceira, essa para ver como Scorsese consegue construir tal artefato.

Minha amiga Clotilde me disse que era uma bela homenagem a Hitchcock, porém menos inteligente. Confesso: acho os filmes de Hitchcock demasiado cerebrais, nunca me tocaram. E se Clotilde se referia a Vertigo, como imagino, não sei o que dizer - assisti ao filme na TV, e só uma vez. Se Vertigo é mais inteligente (pode ser: para muitos cinéfilos, e para alguns filósofos, é o melhor filme da história), Shutter Island vai atrás.

Vão, vão ver A Ilha do Medo, com esse título de parque de atrações que, é verdade, dá medo, de tão ruim. Mas só se estiverem psicologicamente bem, ou "estáveis". (Abstenham-se também ex fumantes, DiCaprio está sempre com um cigarro na mão.) Que bom que esse cinema moribundo conta, ainda, com a dupla Scorsese-DiCaprio, que a cada dois ou três anos nos presenteia com uma maravilha diferente...

(Não dá para falar nada do enredo. Dizer, só, que tem a ver com traumas e outros transtornos mentais, e que a ilha do título é o lugar onde moram pacientes considerados perigosos.)

3 comments:

uri said...

ok bro' ,

mira, aquesta peli és una d'aquelles que havia descartat abans de començar, ja des del trailer. No sé, pintava a encàrrec de hollywood per pasta i a més unir gènere de terror i di caprio en la mateixa peli és suficient com perquè jo em canviï de país (sense comptar les darreres patinades de l'scorsese!!!), però et faré cas, et donaré un vot de confiança...

ara, sí és un frau la meva crítica serà cruel i desconsiderada fins a extrems tals que l'scorsese preferiria haver-se quedat tancat en aquesta illa

uri dixit

PD.- espero que anessis al cine amb l'esperit del dia que vas anar a veure el secreto de sus ojos y no amb el del dia que vas anar a veure los abrazos rotos!!!! jejeje

Roger said...

Mira bro,

1. Les pelis que fan por de veritat no són les pelis de terror. I aquesta no és una peli de terror.

2. Quines patinades? Gangs of New York, The Aviator, The Departed i Shutter Island en una dècada? Hum, no està mal...

3. Deixa't portar, no comencis a analitzar. La peli és plena d'exageracions... però és a propòsit, és la proposta.

I per emprenyar-te:

Qui ha fet pelis tan bones com l'Scorsese en aquesta última dècada? És espanyol, comença amb A, acaba amb R i no és l'Amenábar.

I per emprenyar-te 2:

Has vits la llista de 10 millors pelis de la dècada de 00 de Cahiers du cinéma? La número dos... tachán! Elephant.


... Només em faltaves tu dubtant de l'Scorsese...

uri said...

a veure bro',

1.- encara no he vist la peli, prometo fer-ho, però no em comencis a justificar cosetes per avançat... si la proposta està ben feta, m'agradarà, però si les exageracions són per la cara doncs... we'll see.

2.- doncs sí germà, a mi personalment no em sembla que gangs of new york, the aviator o the departed siguin grans pelis. Ho seràn en pressupost i moviments de càmera, però em semblen tres històries menors amb pretensions que, com ha demostrat el temps (sempre cruel) al cap de res ja s'han oblidat

i per emprenyar-te:

si creus que la filmografia de l'almodóvar en aquesta dècada és com la de l'scorsese doncs... you're right!!! els dos han fet pelis menors comparades amb el que havien fet abans

i per emprenyar-te 2

no m'extranyta que cahiers du cinema triï elephant com la 2a millor peli de la dècada. Són la típica revista que tria les pelis per lo avorrides que són. De fet seleccionen una peli tostón, miren si hi ha molta pose, la comparen amb altres pelis tostón plenes de pose i la que sembla que serà la més odiada pel públic en general és la que guanya!!!! si no em creus et diré que per aquesta revista el director més interessant del panorama espanyol és l'albert serra (toma jeroma pastillas de goma!!!!) un home que el que fa no és cine!!!! qualsevol de les pelis que ha fet el tarantino aquesta dècada és millor que Elephant, fins i tot el desastre de kill bill!!!! de fet no crec ni que l'amic van sant posés elephant entre les 10 millors pelis de la seva ciutat!!!!

en qualsevol cas, tot això no demostra res més que la misèria en la que ha caigut el cine occidental els darrers 20 anys!!!!!

apa doncs, salut i a veure cine

uri